Saturday, April 13, 2013

Okoštavanje Zvuka review in Kepeš Ifjušag

This is review from Hungarian magazine "Kepeš Ifjušag" that is published in Serbia. The interesting thing is that review is more in a form of an essay. 
Click on the image to read in Hungarian. Version in Serbian is below.

Click on image to enlarge

Third I – Okoštavanje zvuka (2012)
Human Cross Records


I nije bilo tako davno kada smo još slobodno mogli uživati u zvukovima cvrkuta ptica, u muzici vetrova, u brujanju lišća na drvetu, u osvežavajućoj buci pljuštanja kiše i u tišini intimnosti belih zimskih meseci - kada je još čovek mogao uživati u harmoniji zvukova prirode kao u nekakvoj prirodnoj muzici koja je ispunjavala njegovo okruženje. Pa je sav taj svet prirodnih zvukova promenila Mašinerija, koja je donela svoj zvuk sa sobom: buku
Ovaj uvod sam naveo po PDF-prilogu ovog Third I izdanja, a sve ovo se može pročitati malo opširnije i u pratećem materijalu uz virtualno izdanje ovog albuma.

Okoštavanje zvuka. Već je sam naziv pun pogodak i tačno odražava zvuk izdanja. Ceo album se sastoji od jedne numere, koja zvuči upravo tako kako je grupa i definisala u nazivu: tačno čujemo takoreći odvijanje okoštavanja, učvršćivanje zvuka koji postaje tvrd, statičan, čim se ubaci CD na slušanje.

U osnovi se radi o jednom industrialnom, ambientalnom, drone izdanju, koji se po tome razlikuje od dosadašnjih albuma ovog dua - na kojima se uglavnom mogu čuti po minutaži nekoliko-minutne, najčešće industrialne, experimentalne, noise kompozicije. Sama traka je verovatno dobila ovakav finalan zvuk propuštanjem kroz nekoliko audioefekata. Najviše izdanja koja su stilski slična ovome se prave upravo na ovaj ili sličan način svugde po svetu u malim, privatnim, „underground”, mobilnim i sličnim studijima, što nije ništa novo, međutim i mimo navedenog, ovde je stvarno reč o jednom jedinstvenom albumu.        

Izdanje je interesantno jer - i pored toga što prati tu datu industrijalnu, noise-strukturu - celo izdanje možemo protumačiti kao jedno osnovno pitanje o samoj suštini buke. Izdanje postavlja pitanje samom slušaocu, njegovom odnosu prema buci kao takvoj i prema nojzu kao muzici. Celo izdanje koliko je jedna “pesma”, toliko je i jedno veliko pitanje. I to pitanje, koja dosegne do srži (kosti/”okoštavanje!”): šta je ustvari ova cela priča koja je počela u 60-im i 70-im godinama prošlog veka (da se ne vratimo do 1910-ih), i šta je to što od tada svi nazivamo (prilično maglovito) noise muzikom? Šta se sve možemo nazvati muzikom danas? I da li je to uostalom još uvek muzika? Ako jeste, onda po kom smislu je možemo smatrati muzikom? I na kraju, iako već znamo posle Kejdža (čiju je legendarnu tišinu nedavno obradio i Third I), da ovo i jeste jedna vrsta muzike, ali ako pretpostavimo da nije, onda šta je to što slušamo? Okoštena muzika? Buka? Ili je možda neka anti-muzika koja je forsirana kao muzika? Pri tom ako pričamo o buci, o buci kao žanru u modernoj muzici, da li ćemo moći da odgovorimo na jednostavno pitanje, šta je ta buka, zbog kojih razloga je nastala…? I tako u nedogled... 

Pitanja bujaju sama, izbijaju jedno iz drugog, generišu se, rađaju u beskrajnom nizu… i po logici jedino sa tezom koju predstavlja Third I možemo zaustaviti ovaj nalet neprestanog bujanja pitanja: sa konceptom na kome leži ceo album. 

Kao booklet uz CD idu dva dupla omota na kojim između ostalih osnovnih informacija (podaci izdavača, adrese na netu, itd.) bend je naznačio jednu rečenicu, koju možemo razumeti kao konkretnu definiciju noise-a ovog muzičkog entiteta (kako oni sami zovu sebe često). Na inače estetski veoma ineresantnom omotu se vidi rentgenski snimak ljudske kičme u igri različitih, prljavo-oker i mračno-zelenih boja, i na dnu jedne od strana omota možemo naći rečenicu koja označava određivanje buke po Third I i glasi ovako: noise is nothing but a sound ossification.

Cela priča u jednoj rečenici. Možemo se složiti sa tim, možemo je osporoti - ali to je to. To je odgovor na sva pitanja. Third I označava tu rečenicu kao neki osnovni odgovor na to šta je ovo opšte razlivajuće, kruto, strano nešto, što je prvo zamenio cvrkut ptica, a posle smo se sprijateljili sa njim pod nazivom „buka”. I grupa oko te teze napravi jednu odličnu dvadeseto-minutnu umetničku „buku” kao ilustraciju iste. I na kraju zadatak ili poenta izdanja je data, cilj je postignut: prinuđivati potencijalnog slušaoca na dalje razmišljanje... šta je u stvari, samom slušaocu, ta „buka” (da li je još muzika ili već nije)...?

Third I je jedna od važnijih grupa u regiji u svom žanru i mislim da je "Okoštavanje zvuka" upravo jedan od njihovih osnovnih albuma koju preporučujem svakom obožavatelju experimentalnog zvuka. Dalje informacije možete naći na sledećim linkovima:

THIRD I
thirdinoise@gmail.com 
http://www.thirdinoise.co.nr

HUMAN CROSS RECORDS
dragomir.krizic@gmail.com
http://www.human-cross-records.co.nr

Laslo Lenkeš
[source] http://www.kepesifi.com/fex.page:2013-02-20_ThirdI_Okostavanje_zvuka_2012.xhtml

No comments:

Post a Comment